Warsztaty online w ramach 14. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”
Warsztaty będą odbywać się w dniach 1 i 2 października 2020. Każdy trwać będzie 1,5 h. Na warsztaty obowiązuje oddzielna rejestracja.
Wszystkie warsztaty będa odbywały się za pośrednictwem platformy ZOOM. Rejestracja na w warsztaty startuje 14.09.2020.
01.10.2020
09.00 - 10.30
Global Child Online Protection (COP) Guidelines - Jaroslaw Ponder, ITU, Carla Liciardello, ITU, David Wright (ANG)
W świecie, w którym internet przenika do niemal każdego aspektu życia, zapewnienie młodym użytkownikom bezpieczeństwa staje się coraz ważniejszą kwestią. W 2009 r. ITU opracowało swój pierwszy zestaw wytycznych dotyczących bezpieczeństwa dzieci w internecie. Od tamtej pory internet zmienił się nie do poznania. Chociaż stanowi on obecnie nieskończenie bogatsze źródło zabawy i nauki dla dzieci, sprawia również, że napotykają tam one wiele zagrożeń. Wytyczne ITU dotyczące bezpieczeństwa dzieci w internecie z 2020 r. stanowią kompleksowy zestaw zaleceń dla wszystkich właściwych zainteresowanych stron, w którym określono w jaki sposób można przyczynić się do rozwoju bezpiecznego i dodającego pewności siebie środowiska online dla dzieci i młodzieży. Obecnie wprowadzamy wytyczne dotyczące ochrony dzieci w internecie na całym świecie. W Europie ponad 10 państw podejmie niezbędne kroki, aby rozpocząć wprowadzanie tych wytycznych w ramach Regionalnych Inicjatyw ITU dotyczących cyberbezpieczeństwa, pozostałe zaś pójdą ich śladem w 2021 r.
Online Personae vs. Offline Consequences - Idolization, imitation, incrimination, immolation -Christian Kubiak, eco, Gala Garcia Frühling, eco (ANG)
Przebywanie online i nawiązywanie tam interakcji stało się istotną częścią procesu dorastania, na który duży wpływ mają media społecznościowe, prowadzący tam swoją działalność idole i ich perspektywa tego co „właściwe i niewłaściwe” oraz ciągła dostępność w każdym miejscu. Celem warsztatów jest przedstawienie przeglądu bieżących zagrożeń, które mogą wpływać na pozytywne doświadczenia online osób małoletnich, ze szczególnym uwzględnieniem interakcji między (rzekomymi) przyjaciółmi online i skutkami odczuwanymi online i offline. Łącząc swoje siły, Christian Kubiak (konsultant w Biurze Skarg eco) i Gala Garcia Frühling (kierowniczka sieci s.i.n.us) omówią te zagrożenia z różnych perspektyw i wesprą słuchaczy, wskazując im jak uczyć młodych ludzi, by wyciągnęli jak największe korzyści z życia online. Biuro Skarg eco codziennie bezpośrednio angażuje się w walkę z nielegalnymi treściami online, które stanowią zagrożenie dla młodzieży, sieć s.i.n.us natomiast zajmuje się dostarczaniem instytucjom edukacyjnym/szkołom narzędzi, wiedzy i materiałów służących skutecznemu zapobieganiu zagrożeniom.
10.45 - 12.15
Edukacja hybrydowa - metody i narzędzia - dr Tomasz Tokarz, projekt "Lekcja:Enter"
Doświadczenie edukacji zdalnej pokazało jak ważna jest znajomość i wykorzystanie narzędzi cyfrowych w edukacji. Podczas warsztatu omówimy: · wnioski z nauczania zdalnego, co się udało, a co stanowi jeszcze wyzwanie? · kierunki, w jakich powinno się rozwijać nauczanie, by umożliwić doskonalenie kompetencji przyszłości · pomysły na kształcenie w modelu zdalnym i hybrydowym z wykorzystaniem narzędzi TIK · metody aktywizujące, możliwe do zastosowania przy nauczaniu zdalnym i hybrydowym · projekt “Lekcja:Enter” - w jaki sposób może pomóc w przygotowaniu się do nowych wyzwań edukacyjnych.
How do young people use YouTube? Chances and risks of the video platform - Stefanie Rack, klicksafe, Nadine Eikenbusch, klicksafe
(ANG)
Każdy kocha YouTube'a, prawda? Jest to najpopularniejsza platforma, z której korzystają młodzi ludzie, otwierająca przed nimi wiele możliwości, lecz niosąca również ze sobą liczne zagrożenia. Komu można wierzyć? Jaki interes mają youtuberzy? Czy stanowią pozytywne wzorce do naśladowania? klicksafe opublikowało liczne materiały informacyjne i edukacyjne zarówno dla uczniów, jak i dla rodziców. Podczas naszych warsztatów przedstawimy pokrótce nasze materiały edukacyjne, a także broszurę dla rodziców i listę kontrolną dla rodziny, aby zademonstrować nasz sposób radzenia sobie z tą kwestią.
12.30 - 14.00
Wolność słowa czy hejt? Jak reagować na zachowania dzieci i młodzieży? - Milena Górecka, UKE, Aleksandra Mokrzycka, UKE, Arkadiusz Michałowski, UKE
Dalajlama powiedział "Podążaj za trzema rzeczami: szacunkiem dla innych ludzi, szacunkiem dla siebie, odpowiedzialnością za swoje czyny". A jakie wzorce ma dzisiejsza młodzież? Czym jest mowa nienawiści a czym konstruktywna krytyka? Gdzie leży granica między wolnością słowa a naruszeniem godności? Jak reagować na hejt? Z jakich narzędzi możemy korzystać, jakie sankcje stosować? Warsztat dla nauczycieli i rodziców. Powszechny dostęp do internetu sprawił, że wszyscy mają możliwość wyrażenia swojej opinii. Jak często widzimy w internecie komentarze dorosłych, które obrażają, krzywdzą, mają przesłanki znieważenia? Jaki wzór dajemy dzieciom? Celem warsztatu jest przedstawienie jednego z największych problemów XXI wieku czyli hejtu i mowy nienawiści. Jak reagować oraz gdzie zgłosić problem, który pojawi się wśród naszych podopiecznych. Autorefleksja, empatia i kontrola w szkole. Eksperci UKE podzielą się z Państwem wiedzą i doświadczeniem nabytym podczas pracy z dziećmi i młodzieżą.
Children in Social Media – between participation and protection - Marlen Korn, Jugendschutz.net, Nina Lübbesmeyer, Jugendschutz.net (ANG)
YouTube, Instagram, TikTok – serwisy mediów społecznościowych stały się istotną częścią życia także młodszych dzieci, nawet jeśli korzystanie z nich jest zazwyczaj dozwolone od 13. roku życia. Prezentowanie produktów przed kamerą, „oprowadzanie” po dziecięcych pokojach, robienie „wyzwań” – dzieci naśladują zachowania innych osób, często bez wiedzy rodziców. Czy można je za to winić? Przecież to wspaniała zabawa! Aby jednak mogły bezproblemowo korzystać z internetu, potrzebują bezpiecznego środowiska. I mają do niego prawo w dokładnym tego słowa znaczeniu: dzieci mają prawo do ochrony przed zagrożeniami w internecie. Mają też prawo do uczestnictwa, wsparcia i rozwoju w świecie cyfrowym. Pedagodzy muszą mierzyć się z tymi wyzwaniami. Dlatego też chciałybyśmy omówić następujące kwestie: Jakie zagrożenia powinniśmy uwzględnić, gdy dzieci korzystają z platform internetowych? Co mogą zrobić edukatorzy i rodzice, aby umożliwić dzieciom bezpieczne doświadczenia w sieci?
14.15 - 15.45
Międzynarodowa współpraca organów ścigania a seksualne wykorzystywanie dzieci w internecie - Katarzyna Staciwa
Współczesna współpraca organów ścigania w zwalczaniu seksualnego wykorzystywania dzieci w internecie nie zna granic. Funkcjonariusze z różnych krajów tworzą mniej lub bardziej formalny międzynarodowy zespół mający jeden cel - uratować jak najwięcej dzieci przed byciem ofiarą przestępstwa jakim jest ich seksualne wykorzystywanie. Ścieżki tej współpracy wytyczają takie organizacje jak INTERPOL i EUROPOL, udostępniając swoje narzędzia i wiedzę ekspertów oraz pośrednicząc w wymianie informacji. W prezentacji zostaną poruszone zagadnienia dotyczące praktycznych aspektów międzynarodowej współpracy organów ścigania, projektów jakie zostały wdrożone, jak również aktualnie obserwowanych trendów dotyczących zjawiska seksualnego wykorzystywania dzieci w internecie.
Przegląd stron, usług i aplikacji przydatnych w pracy grupowe j - Andrzej Rylski, NASK
Warsztaty skierowane są dla osób zaczynających naukę lub pracę w trybie online i szukających skutecznych narzędzi wspomagających ten proces. Zaprezentowany zostanie wybór sprawdzonych, bezpłatnych stron, aplikacji i usług oferujących sposoby na planowanie działań, współdzielenie plików i współpracę poprzez sieć, wraz z komentarzem podpowiadającym, które z nich powinny sprawdzić się najlepiej w jakich zastosowaniach.
02.10.2020
09.00 - 10.30
Rozrywka pod nadzorem - odpowiedni wybór gier wideo - dr Dominika Urbańska-Galanciak, SPIDOR
Szkolenie będzie dotyczyło systemu klasyfikacji gier wideo według minimalnego wieku odbiorcy i rodzaju treści gry. Osoby biorące udział w szkoleniu dowiedzą się również w jaki sposób korzystać z kontroli rodzicielskiej w następujących obszarach: wiek gracza, czas spędzany na graniu, rodzaj interakcji online i mikropłatności. Uczestnicy uzyskają także dostęp do darmowej aplikacji zawierającej informacje przedstawione podczas szkolenia. Poruszony zostanie też temat wykorzystywania gier w edukacji.
Tackling Online Hate Speech with the SELMA toolkit - Sabrina Vorbau, EUN, Stefanie Fächner, LMK (ANG)
Problem mowy nienawiści w internecie wciąż przybiera na sile. Projekt SELMA opiera się na przekonaniu, że edukacja może przyczynić się do rozwiązania problemu oraz że młodzi ludzie mogą i wręcz powinni mieć możliwość stania się motorem pozytywnych zmian w swoim środowisku. Dlatego właśnie w zestawie materiałów edukacyjnych SELMA dostępne są kompleksowe i praktyczne rozwiązania pozwalające na poruszenie z młodymi osobami w wieku 11–16 lat złożonej kwestii mowy nienawiści w internecie. W sumie w zestawie narzędzi znajduje się ponad 100 darmowych i łatwo dostępnych ćwiczeń, które są obecnie tłumaczone na język polski. Warsztaty (prowadzone w języku angielskim) rozpoczną się od krótkiego wprowadzenia na temat ogólnego podejścia stosowanego w ramach projektu SELMA oraz proponowanego zestawu narzędzi, a następnie uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z naszymi ćwiczeniami i wypróbowania niektórych z nich.
10.45 - 12.15
Seksualne zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży online - Marta Wojtas, FDDS i Magdalena Witecka, FDDS
Okres pandemii spowodował wiele zmian w życiu dzieci i młodzieży, które dotyczą między innymi funkcjonowania online. Zaobserwowano zwiększoną częstotliwość pojawiania się w sieci treści prezentujących dziecko w seksualnym kontekście lub przedstawiających seksualne wykorzystywanie małoletnich, wyprodukowanych przez dzieci i młodzież. Potwierdzony został również wzrost przypadków wykorzystywania seksualnego małoletnich online. Co zachęca do eksperymentowania z seksualnością online? W jaki sposób młode osoby komunikują się w internecie na temat seksualności? Jak możemy rozumieć to zjawisko i jak na nie reagować? Celem warsztatu będzie przybliżenie problemu seksualnych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w kontekście motywacji, używanego języka oraz przekonań, które mogą utrudniać poszukiwanie pomocy i wsparcia w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa online.
Media education in times of Corona - how can we support parents and families? -Lidia de Reese, FSM, Nina Pirk, NgK (ANG)
W ostatnich miesiącach życie wielu osób doświadczyło ogromnej zmiany, i mimo częściowego zniesienia ograniczeń wielu rodziców wciąż stoi przed wyzwaniem zachowania równowagi między pracą, edukacją domową i opieką nad dziećmi. W sytuacji gdy dzieci nie mogą swobodnie spotykać się ze swoimi przyjaciółmi czy dziadkami, korzystanie z mediów odgrywa jeszcze większą rolę. Wypełnienie swoich obowiązków w zakresie edukacji medialnej i zaspokojenie potrzeb swoich dzieci stanowi dla rodziców duże wyzwanie.
12.30 - 14.00
Asy Internetu: Jak w różny sposób wspierać uczniów w czasie edukacji zdalnej? - Iwona Cugier, Izabela Meyza Fundacja Szkoła z Klasą
Wszyscy doświadczamy w ostatnim czasie intensywnej zmiany sposobów uczenia (się) oraz korzystania z nowych technologii i internetu w związku pandemią. Codzienne życie szkół i rodzin jest dziś zupełnie inne. Wciąż jesteśmy w sytuacji niepewności i testowania różnorodnych modeli edukacji: zdalnej, hybrydowej, stacjonarnej. Podczas warsztatów Asów Internetu skoncentrujemy się na Państwa – uczestników warsztatów – doświadczeniach z pracy zdalnej i zastanowimy się, jak te doświadczenia wykorzystać tak, by w centrum zainteresowania i troski pozostał uczeń.
Aplikacje mobilne - bezpieczny czy niebezpieczny plac zabaw? Martyna Różycka, NASK, Maciej Siciarek, NASK
Warsztaty będą obejmowały zagadnienia związane z aplikacjami społecznościowym, z których najczęściej korzytają dzieci i młodzież. Wspólnie zwrócimy uwagę na bezpieczeństwo na różynych poziomach i sprawdzimy w jaki sposób zminimalizować ryzyka.