Wt., 24 września
  • 9:30 - 10:00

    Oficjalne otwarcie

  • 10:00 - 11:30

    Sesja plenarna

    Internet a zdrowie psychiczne dzieci: perspektywa ostatniej dekady. dr hab. n. med. Maciej Pilecki
    Przestrzeń wirtualna stała się drugim światem , w którym funkcjonujemy. Wiąże się to z wieloma nowymi możliwościami i szansami, jak i zagrożeniami. Ryzyko to w szczególny sposób dotyczy dzieci, które poznają świat Internetu często samodzielnie. My, dorośli mamy ograniczoną wiedzę o niebezpieczeństwach, jakie mogą wiązać się z dostępem do sieci. Internet cały czas się zmienia, konfrontując nas z nowymi wyzwaniami i niewiadomymi.
    Dylematy ery cyfrowej: Jak nowoczesne technologie wpływają na wyniki w nauce i zdrowie psychiczne młodzieży? Sara Abrahamsson
    Pojawia się coraz więcej obaw, że nowoczesne technologie, w tym komputery, smartfony i media społecznościowe, mogą mieć szkodliwy wpływ na naukę i samopoczucie dzieci i młodzieży. A co mówią badania? Od połowy pierwszej dekady XXI w. wydłużył się czas spędzany przed ekranem, zwłaszcza korzystanie z mediów społecznościowych. Nastąpiło to równolegle z pogorszeniem zdrowia psychicznego nastolatków, będącym obecnie główną przyczyną chorób wśród nastolatków. Z drugiej strony, technologie cyfrowe oferują możliwości wprowadzania innowacji w nauczaniu. Na przykład specjalne oprogramowanie może dostosować instrukcje do indywidualnych potrzeb uczniów, zwiększając ich motywację. Tak więc – powinniśmy się martwić, czy też zaakceptować nowoczesną technologię i zintegrować ją w proces nauczania? Czy organy regulacyjne i szkoły mogą złagodzić jej negatywne skutki, jednocześnie wykorzystując potencjalne korzyści?
  • 11:30 - 12:00

    Przerwa kawowa

  • 12:00 - 13:30

    Sesja plenarna

    System rodzinny a uzależnienia behawioralne mgr Joanna Flis
    Zgłębione zostaną złożone relacje między dynamiką rodzinną a rozwojem uzależnień behawioralnych, takich jak uzależnienia od Internetu, gier komputerowych, czy telefonu. W ramach prelekcji omówione zostaną kluczowe elementy systemu rodzinnego, w tym komunikacja, role, wzorce zachowań oraz wpływ emocjonalny. Przedstawione zostaną również mechanizmy, za pomocą których problemy w funkcjonowaniu rodziny mogą przyczyniać się do rozwoju uzależnień behawioralnych, a także jak uzależnienia te wpływają na rodzinę. Uczestnicy dowiedzą się, jakie strategie interwencji i wsparcia mogą być skuteczne w leczeniu uzależnień, uwzględniając zarówno indywidualne potrzeby osoby uzależnionej, jak i całej rodziny. Prelekcja ma na celu zwiększenie świadomości oraz dostarczenie praktycznej wiedzy, która może pomóc w zapobieganiu i radzeniu sobie z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście rodzinnym.
    TBA
    Jakie błędy popełniamy prowadząc edukację medialną? prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
    Jest oczywiste, że edukacja medialna jest potrzebna i wiele podmiotów różnego typu podejmuje działania w jej obszarze. Wydaje się jednak, że za mało zastanawiamy się nad sytuacjami, gdy edukacja medialna jest źle prowadzona co prowadzi do braku efektów lub nawet do efektów ujemnych (szkodliwych). W wykładzie w uporządkowany sposób przeanalizujemy różne aspekty edukacji medialnej, którym warto się przyjrzeć w tym kontekście.
  • 13:30 - 14:30

    Lunch

  • 14:30 - 16:00

    Debata ekspercka

    Smartfony w szkole – którędy droga? W debacie wezmą udział: Jan Kozłowski, Zuzanna Gawlik, Olimpia Lipska, Sara Abrahamsson, prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Rafał Górski
    W obliczu rosnącej obecności technologii w codziennym życiu, polskie szkoły stoją przed wyzwaniem znalezienia odpowiedniego rozwiązania dotyczącego używania smartfonów przez uczniów. Wiele badań wskazuje na korzyści edukacyjne, jakie mogą przynieść te urządzenia, jednak równie wiele uwypukla zagrożenia, takie jak dekoncentracja, cyberprzemoc czy uzależnienia. Ważnym aspektem debaty będzie dyskusja, czy kwestie te powinny być odgórnie regulowane przez państwo. Wiele krajów wprowadza takie regulacje, ale istnieją również głosy, że takie podejście nie jest zasadne. Debata zgromadzi specjalistów z różnych dziedzin – edukacji, psychologii, socjologii – aby wspólnie zastanowić się nad najlepszymi praktykami i politykami, które mogą być wprowadzone w polskich szkołach. Istotnym elementem dyskusji będzie także głos młodzieży, która podzieli się swoimi doświadczeniami i oczekiwaniami.
  • 16:00 - 17:30

    Projekcja filmu (prezentacja nowej odsłony kampanii LGBT+ja)

    Szkoła otwarta na różnorodność jakbudować inkluzywną społeczność i wspierać sojusznictwo rówieśnicze mgr Ewa Dziemidowicz
    Budowanie szkolnej społeczności, w której wszyscy uczniowie i uczennice mogą czuć się bezpiecznie i komfortowo oraz w której mają poczucie przynależności, wymaga systematycznych działań i zaangażowania. Jednocześnie środowisko szkolne to przestrzeń, w której młodzi ludzie uczą się funkcjonować wśród osób innych od siebie, budować relacje i porozumienie niezależnie od różnic, oraz uczą się brania odpowiedzialności za społeczności, które współtworzą. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od 2021 roku realizuje kampanię „LGBT+ja”, która jest odpowiedzią na trudne doświadczenia nastolatków LGBT+: 7 na 10 z nich doświadcza homofobicznej i transfobicznej przemocy. Podczas spotkania zaprezentowany zostanie 15-minutowy film fabularny, który jest elementem najnowszej odsłony kampanii poświęconej tematowi młodzieży LGBT+ i sojusznictwa rówieśniczego.
Śr., 25 września
  • 10:00 - 11:30

    Sesja plenarna

    Najważniejsza dekada – jak dbać o cyfrowy dobrostan dziecka w pierwszych latach jego życia Łukasz Wojtasik
    Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od ponad dwudziestu lat dba o bezpieczeństwo dzieci online odpowiadając w swoich postulatach wychowawczych i propozycjach edukacyjnych na zmieniający się świat. W wystąpieniu zaprezentowane zostaną argumenty na rzecz konieczności dbania o dobro dziecka w cyfrowym świecie już od pierwszych dni jego życia (a nawet wcześniej). Omówione zostaną również postulaty i rozwiązania dotyczące dbałości o dobrostan dziecka w kolejnych latach życia, aż do wieku wczesnoszkolnego. Na podstawie badań i doświadczeń w pracy z dziećmi Łukasz Wojtasik uzasadni, dlaczego pierwsza dekada życia dziecka jest kluczowa dla jego bezpieczeństwa w sieci – zarówno w zakresie bezpośrednich konsekwencji cyfrowych doświadczeń jak i tych odroczonych, rzutujących na dalsze lata dzieciństwa a nawet dorosłe życie.
    TBA
    Bezpiecznie w Internecie – dobre praktyki Tomasz Bilicki
    Dużo mówimy o zagrożeniach płynących z korzystania z nowoczesnych technologii. Podczas swojego wystąpienia skupię się na trzech elementach: 1. Wprowadzanie pozytywnych narracji jako alternatywy dla hejtu i mowy nienawiści, 2. Prezentacja własnych pasji i zainteresowań, 3. AI drugim nauczycielem w klasie?
  • 11:30 - 12:00

    Przerwa kawowa

  • 12:00 - 13:30

    Sesja plenarna

    Identyfikacja i ochrona dzieci szczególnie narażonych na zagrożenia online Boris Radanovic
    Podejmując wysiłki w celu informowania i edukowania wszystkich na temat bezpieczeństwa w Internecie, musimy uważnie przyjrzeć się grupom szczególnie narażonym na zagrożenia. Czym one są, jak się zachowują, kto do nich należy i jak dostosowaliśmy nasze zasoby, narzędzia i informacje, aby pomóc najbardziej narażonym spośród nas lepiej i bezpieczniej korzystać z Internetu.
    Bullying i Cyberbullying: Zrozumieć by zapobiegać i interweniować. dr Małgorzata Wójcik
    W wystąpieniu skupię się się na analizie problemu bullyingu i cyberbullyingu w kontekście szkolnym. W ramach holistycznego ujęcia, omówię przyczyny i skutki tych zjawisk, w tym ich wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów. Korzystając z przykładu bullyingu w konkretnej szkole średniej spojrzymy na zjawisko z punktu widzenia wszystkich zainteresowanych stron: uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
    Deepnuding. Historia sztucznej inteligencji i cyfrowej przemocy seksualnej. Niels Van Paemel
    Cyfrowa przemoc seksualna jest zjawiskiem obserwowanym coraz częściej wśród młodzieży. Przedstawione badanie przeprowadzone w Belgii omawia konkretny wariant cyfrowej przemocy seksualnej, a mianowicie zdjęcia i filmy deepnude. Zdjęcia i filmy deepnude definiuje się jako realistyczne, ale całkowicie sfałszowane nagie zdjęcia lub filmy, stworzone przy użyciu sztucznej inteligencji. W badaniu dokonano analizy poziomu świadomości młodych osób między 15 a 25 rokiem życia w Belgii (N=2819) dotyczącej zdjęć/filmów deepnude oraz rozpowszechnienia takich obrazów.
  • 13:30 - 14:30

    Lunch

  • 14:30 - 16:00

    Debata ekspercka

    Publikowanie wizerunku dziecka w internecie – gdzie jest granica? W debacie wezmą udział m.in.: Alicja Kost (mataja_blog), Maja Olszewska, dr Konrad Ciesiołkiewicz, Paulina Masłowska,
    W dobie powszechnej obecności mediów społecznościowych w naszym życiu, wiele kontrowersji i pytań budzi kwestia publikowania zdjęć dzieci w internecie. Rodzice oraz instytucje, takie jak szkoły i przedszkola, często umieszczają zdjęcia dzieci online, nie zawsze zdając sobie sprawę z potencjalnych konsekwencji. Debata zgromadzi ekspertów z różnych dziedzin – prawa, psychologii, technologii, edukacji oraz etyki – aby omówić, gdzie powinna przebiegać granica w publikowaniu wizerunku dziecka w sieci. Ważnym aspektem dyskusji będzie także głos młodzieży, która podzieli się swoimi doświadczeniami i oczekiwaniami dotyczącymi dysponowania ich wizerunkiem przez osoby dorosłe.
  • 16:00 - 16:20

    Zakończenie konferencji

Czw., 26 września (webinary)
  • 10:45 - 12:15

    Webinar I

    Co łączy sok pomarańczowy i dezinformację? Zagrożenia i przeciwdziałanie Kamil Oleszkiewicz (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Dowiecie się Państwo jak rozmawiać z uczniami o dezinformacji i co łączy ją z sokiem pomarańczowym. Dowiecie się jak wykorzystać krytyczne myślenie, by nie dać się oszukać w mediach społecznościowych. Opowiemy, dlaczego influnecerzy to nie zło wcielone, choć nie zawsze mają rację. Przedstawimy też sprawdzone metody walki ze szkodliwymi treściami w sieci.
    Zapisz się
  • 12:30 - 14:00

    Webinar II

    Zarządzanie czasem i uwagą w przestrzeni cyfrowej, czyli jak osiągnąć cyfrowy dobrostan? Anna Słupska, Paweł Ogrodzki (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Co to jest odporność cyfrowa i jak bardziej świadomie korzystać z mediów cyfrowych? Do czego służą funkcje "czas przed ekranem" czy "cyfrowa równowaga"? Jak zapobiegać nadużywaniu urządzeń ekranowych i internetu? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas spotkania w gronie specjalistów, aby wesprzeć dzieci i młodzież w kształtowaniu dobrych nawyków i dobrostanu w przestrzeni cyfrowej.
    Zapisz się
Pt., 27 września (webinary)
  • 14:15 - 15:45

    Webinar I

    Edukacja cyfrowa a AI: Jak uczyć dzieci bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych? Ewa Domańska (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Platformy społecznościowe, z których korzystają dzieci i młodzież, mają na nich znaczący wpływ. Co trzeci nastolatek jest aktywny na platformach społecznościowych od 2 do 6 godzin każdego dnia, co czwarty nastolatek posiada w nich od 5 do 8 kont, co piąty nastolatek nie jest w stanie dobrze funkcjonować bez mediów społecznościowych, a ponad 40% młodych ludzi korzysta z nich dla zabijania czasu. Warto również wiedzieć, że coraz więcej firm i przedsiębiorstw wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia treści i zarządzania mediami społecznościowymi. Jak i do czego wykorzystywana jest sztuczna inteligencja w mediach społecznościowych? Jak AI może kształtować światopogląd młodych ludzi? Czy algorytmy mogą wzmacniać problem cyberprzemocy? Jaki wpływ mogą mieć na dzieci i młodzież wirtualni influencerzy? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedź podczas webinaru.
    Zapisz się
Ta strona używa cookies celem umożliwienia rejestracji uczestników wydarzenia i obsługi procesów pokrewnych. Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję