Śr, 22 września
  • 9:00 - 10:30

    Christian Kubiak, Julia Höfener, Lidia de Reese – My picture on the wrong screen – Shared online, felt offline (EN)

    Warsztat tylko w języku angielskim.

    Seeing yourself on a screen and interacting online has become an essential part of our lives – educational, professional and social. Not just but especially since last year, being online is a natural concomitant of growing up, having its own risks and benefits. This workshop is aiming at providing an overview of current risks endangering the positive online experience of minors, focusing on the self-presentation online and the results felt on- and offline. By teaming up, Lidia de Reese (Senior Manager Media Literacy Education at FSM), Julia Höfener (Consultant Youth Media Protection at “Nummer gegen Kummer”) and Christian Kubiak (Consultant at the “eco Complaints Office”) will elaborate from different perspectives on those risks, support the audience in teaching minors to profit from the benefits of being online and provide insights into the work and challenges of helplines, hotlines and general media education.
    Zapisz się na warsztat
  • 10:45 - 12:15

    Agnieszka Politańska, Beata Bielińska - Wsparcie offline w problemach online – okiem terapeutek Poradni Dziecko w Sieci

    Warsztat poświęcony będzie trudnym sytuacjom, z którymi dziecko/nastolatek może zetknąć się w sieci, takim jak m.in. kontakt ze szkodliwymi treściami, nawiązywanie ryzykownych relacji, cyberprzemoc, etc. Postaramy się wspólnie poszukać ścieżek wsparcia dając szanse na doświadczenie, że nie trzeba doskonale znać się na nowych technologiach, by umiejętnie wesprzeć dziecko lub nastolatka w jego online’owych kłopotach. Liczba miejsc jest ograniczona. W procesie rejestracji na warsztat decyduje kolejność zgłoszeń.
    Zapisz się na warsztat
  • 12:30 - 14:00

    Łukasz Wojtasik – Lekcje z Sieciakami

    Walka Sieciaków z Sieciuchami od kilkunastu już lat jest fabularną podstawą profilaktyki wczesnoszkolnej na rzecz bezpieczeństwa w sieci. W minionym roku projekt Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Sieciaki.pl” wzbogacił się o książkę dla dzieci „Misja: bezpieczny internet” (Muchomor, FDDS 2020) poświęconą problemowi nadużywania sieci oraz oparte na niej słuchowisko internetowe (www.sieciaki.pl). Z końcem września do dystrybucji trafi druga część sieciakowych przygód „Twarzozmieniacz i Wielka Gala Fejmu” podejmująca problematykę krytycznego podejścia dzieci do wizerunku i popularności online. Podczas warsztatu Łukasz Wojtasik, autor przygód Sieciaków, omówi tematykę podejmowana w książkach oraz zaprezentuje nawiązujące do nich scenariusze lekcji dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych.
    Zapisz się na warsztat
  • 14:15 - 15:45

    Andrzej Rylski – Szkoła Sieci Społecznościowych

    Badania wykazują, że pomimo obowiązujących przepisów znaczna większość dzieci nie czeka do momentu osiągnięcia dozwolonego wieku, by korzystać z sieci społecznościowych. Niedoinformowane i nieprzygotowane dzieci narażają się na poważne zagrożenia. Celem Szkoły Sieci Społecznościowych jest zapewnienie przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych treści edukacyjnych dotyczących bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z sieci społecznościowych, przekazywanych dzięki interakcji i zabawie z chatbotami w zapewniającym bezpieczeństwo i rozrywkę środowisku dydaktycznym. Szkoła Sieci Społecznościowych to europejska inicjatywa non profit prowadzona przez eduPad w partnerstwie z European Schoolnet, jest dostępna także w polskiej wersji językowej dzięki zaangażowaniu Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Podczas warsztatu będą mogli Państwo zapoznać się z tymi zasobami.
    Zapisz się na warsztat
  • 16:00 - 17:30

    Marta Florkiewicz-Borkowska, Krzysztof Jaworski – Asy Internetu: podróż przez świat bezpiecznego internetu z klasami 0-3

    Kiedy należy wprowadzać dzieci w świat Internetu i technologii cyfrowych? Czy przedszkole i szkoła (szczególnie na etapie edukacji wczesnoszkolnej) powinny być miejscami, w których te technologie nie istnieją? Pandemia pokazała, że niezależnie od naszej opinii w niektórych wypadkach są one jedynym możliwym wyborem: głównym narzędziem uczenia się, nawiązywania kontaktu i budowania relacji z rówieśnikami i nauczycielami. My, dorośli, musimy być gotowi na mądre wprowadzanie dzieci w świat cyfrowy. Dlatego przygotowaliśmy podręcznik, w którym przedstawiamy sprawdzone i konkretne pomysły na to, jak powoli i świadomie wprowadzać uczniów i uczennice w świat Internetu, jak uczyć rozsądku, uważności, siły, życzliwości i odwagi zarówno online, jak i offline oraz jak budować z młodymi ludźmi dobre relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu, a także otwartej i szczerej rozmowie.
    Zapisz się na warsztat
Czw, 23 września
  • 9:00 - 10:30

    Anja Schneider, Judith Eckart - Dark Patterns: Playing an unfair game? Manipulative gaming designs within free2play-apps (EN)

    Warsztat tylko w języku angielskim.

    The term “Dark Patterns” is primarily known within the area of online marketing. Dark Patterns are tricks used in websites and apps that make users do things that they didn't mean to. For example buying or signing up for something. During the last years though, it is more frequently used in the gaming industry, foremost in the context of free2play-apps. Especially young users may fall into a cost and data trap quickly and go into excessive screentime. This workshop will inform you about typical Dark Patterns used within free gaming apps and offer tips on how to protect children from unnecessary expenses and excessive usage.
    Zapisz się na warsztat
  • 10:45 - 12:15

    Marta Wojtas - Wspieranie pozytywnego obrazu ciała u dzieci i młodzieży w erze social mediów

    Okres pandemii spowodował wiele zmian w życiu dzieci i młodzieży, które dotyczą także funkcjonowania online. Wiele młodych osób korzysta z zasobów internetu bardziej intensywnie niż dotychczas. Badania potwierdzają, że treści z których korzystają młodzi ludzie mają wpływ na kształtowanie się ich przekonań na temat świata i samych siebie, w tym swojego wyglądu. Mogą utrudniać akceptację siebie oraz powodować wiele napięć związanych z dążeniem do nieosiągalnych ideałów. Mają również wpływ na wartości grupy rówieśniczej, w której przebywają. Dlaczego warto wspierać pozytywny obraz ciała u dzieci i nastolatków? Jak wspierać budowanie pozytywnego obrazu siebie i samoakceptację w erze social mediów? Celem warsztatu jest analiza tych zagadnień oraz propozycja praktycznych ćwiczeń, które można zastosować w szkole. Liczba miejsc jest ograniczona. W procesie rejestracji na warsztat decyduje kolejność zgłoszeń.
    Zapisz się na warsztat
  • 12:30 - 14:00

    Beata Moczkowska - Dialog w kręgu, czyli jak rozmawiać kiedy jest trudno?

    Konflikty, trudne sytuacje są nieodłącznym elementem życia każdej społeczności. Również społeczności szkolnych czy grup rówieśniczych. Zapraszam na spotkanie, podczas którego porozmawiamy o tym, jak radzimy sobie, kiedy już pojawił się konflikt. Zwyczajowo radzimy sobie z różnie. Próbujemy przeczekać, bo może samo się rozwiąże, "zamiatamy pod dywan", bo przecież nic takiego się nie stało albo wkraczamy z pozycji autorytetu, który rozstrzyga o racji i ustala konsekwencje. Niestety zazwyczaj metody te nie przynoszą zadowalającego, trwałego rozwiązania, a często wręcz doprowadzają do eskalacji sporu i napięć w grupie. A gdyby tak zaprosić wszystkie strony do rozmowy, która zbuduje zrozumienie sytuacji i wesprze znalezienie rozwiązania typu wygrany – wygrany ? Zapraszam do spotkania z Kręgami Naprawczymi - podejściem do sporów i konfliktów, które opiera się na dialogu. W sposób uwzględniający i angażujący każdą ze stron, dający bezpieczną przestrzeni do szczerości i empatii .
    Zapisz się na warsztat
  • 14:15 - 15:45

    Kamil Śliwowski - Jak podnieść swój poziom bezpieczeństwa ćwicząc uważność?

    Dobre nawyki, wiedza specjalistyczna czy konkretne zabezpieczenia techniczne? Który z tych trzech zasobów najlepiej chroni nas przed zagrożeniami w sieci? W którym z tych trzech obszarów jesteśmy najbardziej podatni na błędy i wpadki? Przyjrzymy się temu jak nowoczesne zagrożenia w sieci bazują na wiedzy psychologicznej i jak wykorzystać to na naszą korzyść. Porozmawiamy o nawykach połączonych z technologiami, które mogą w prosty sposób podnieść poziom bezpieczeństwa w sieci i ograniczyć podatność na oszustwa i manipulacje.
    Zapisz się na warsztat
  • 17:00 - 18:30

    Dawid Łasiński - Pan Belfer - Nauczyciel w sieci, czyli jak odnaleźć się w eduinternecie

    Nikt się nie spodziewał, że pandemia wymusi na polskich nauczycielach poszukiwanie odpowiedzi na pytanie "Jak mam teraz uczyć?". Te poszukiwania doprowadziły wielu do okrycia eduinternetów, czyli przestrzeni w sieci tworzonych przez i dla nauczycieli. O tym, co z tych poszukiwań wynikło, kogo można było znaleźć i co i jak stworzyliśmy, jako nauczyciele w sieci opowiem podczas mojego wystąpienia. Dam też wskazówki, jak dołączyć do twórców treści edukacyjnych w sieci.
    Zapisz się na warsztat
Pt, 24 września
  • 10:00 - 11:45

    International Telecommunication Union - Fostering a culture of child online protection: Roll-out of the Child Online Protection Guidelines in Europe (EN)

    Warsztat tylko w języku angielskim.

    The Internet and related digital technologies have opened new ways for children to communicate, learn and play, enjoy music, and engage in a vast array of cultural, educational and skill-enhancing activities. Yet, they have also exposed them to a range of content, contact and harmful conduct online. From issues of privacy, cyberbullying, fake news and internet scammer, to violent and inappropriate content, online grooming and sexual abuse and exploitation, children – and their protectors – face many risks and challenges. The transition to the online world also has an undeniable role in creating and strengthening inequalities and seeking special needs. Online world is especially fundamental for children with disabilities to maintain and enjoy social ties. To ensure the creation of a safe and empowering environment for all children and young people, ITU firstly developed the Guidelines for Child Online Protection in 2009. Upon the request of the Member States, the COP Guidelines have been updated and launched officially in June 2020 in all six UN Official languages (Arabic, Chinese, English, French, Russian Spanish). The updated Guidelines constitute a comprehensive set of recommendations on how to contribute to the development of a safe and empowering online environment for children and young people. This workshop aims at providing a detailed overview of objectives, strategies and initiatives related to COP guidelines for children, parents and educators, industry, and policymakers. This workshop will provide a platform to exchange on practical steps to roll-out the COP guidelines at the national level and foster a culture of child online protection with all relevant stakeholders.
    Zapisz się na warsztat
  • 12:30 - 14:00

    Grzegorz Mazurkiewicz - OSE IT Szkoła

    Warsztaty prezentujące możliwości wykorzystania narzędzi oraz kursów e-learningowych dostępnych na portalu OSE IT Szkoła.
    Zapisz się na warsztat
  • 14:15 - 15:45

    Joanna Flis - Uzależnienie od mediów społecznościowych - iluzja więzi i osobowość pastiszowa

    W trakcie spotkania podjęty zostanie temat uzależnienia od mediów społecznościowych oraz wpływu tego zjawiska na funkcjonowanie współczesnego człowieka. prelegent odpowie na poniższe pytania: Na czym polega uzależnienie od mediów społecznościowych? Jaka jest skala zjawiska? W jaki sposób kształtuje się cyfrowa więź z innymi ludźmi i jak wpływa to na funkcjonowanie współczesnego człowieka? Czym jest osobowość pastiszowa i w jaki sposób rozwija się u osób uzależnionych od sieci. Jaki model prewencyjny i profilaktyczny jest najbardziej skuteczny w pracy nad uzależnieniem od mediów społecznościowych?
    Zapisz się na warsztat
  • 16:00 - 17:30

    Damian Żłobicki - Dobrostan Cyfrowy: Jak korzystać, by nie dać się wykorzystać!

    Dzięki warsztatowi dowiesz się jak zachować zdrowy balans pomiędzy korzystaniem ze współczesnych technologii a światem rzeczywistym. Porozmawiamy o ryzykach związanych z aktywnością w social mediach i o tym jak technologia wpływa na nasze relacje i zdrowie. Rzucimy światło na to, z czym się właściwie mierzymy jako goście świata wirtualnego. Wspólnie będziemy wypracowywać rozwiązania, które pozwolą nam zachować kontrolę nad kierunkiem swojej uwagi. Jak korzystać, by nie dać się wykorzystać!
    Zapisz się na warsztat
Ta strona używa cookies celem umożliwienia rejestracji uczestników wydarzenia i obsługi procesów pokrewnych. Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję